Selasa, 15 Mac 2011

jom buat pop corn step by step

jom kita buat pop corn sendiri..saya mula2 belajr pon kat MY RESEPI , pastu study betol2 perihal pop corn ni.rupanye kena gunakn jagung kering kahs d buat untk pop corn, buka jagung ayam /jagung basah yek..kang tak menjdi sayang dh kena buang..kalau ada ayam kt umah tak pe gak lh sedekah kat ayam, jagung kering ni ada d mana2 pasaraya selalunya ada kat sebelah bahagian bahan2 buat kek, kat bahagian tepong.mula2 saya beli harganye rm 2.20..tp sekali beli memnag banyak2 lah nak buat stok .kali ke 2, ke 3 harganye berubah pulak rm 1.80..harap2 lepas ni harganye makin rendah, boleh le saya borong bayak2.hehehehe.kalau kat semenanjung mesti murah jagung kering pop corn j..ada kawn2 bagitau 250 gm hnya RM 1.00 je..berbaloi2..
mula2 panaskan 1 sudu besar mentega ke dalam kuali yek..gunakan api kecik tau.

pastu masukkn 1 senduk atau 2 genggam biji jagung.gaul rata dengan sudip pastu tutuppkn kuali ni degna tutup kukus ke ape ke sebab masa ni tengah nk proses untk jagung kering betukar jadi pop con..heheheheh
jgn lupa kecikkan api yek.kang hangus lak jagung tu
tengok...bekilat tak tutup kukus mak cik? hehehehehe.tutup sampai lah jagung kering tu bebunyi meletup2..gunakan api pekcik yekbila dah diam je tak bebunyi lagi baru le matikan api dan boleh le buka tutup kukus tu yea..

alamak..cmne pic ni leh ada double kt sini lg..hehehhee


jeng2..ni lah rupanye lepas kita buka tutup tu.pastu  masukkn dlm bekas lain, gunakan semula kuali ni nak buat gula (karemalnye) wlaupon hanya sesenduk jagung kering tu, hasilnye eemmmm..bnyk dapt 1 kuali tau.untungnye kALAU  nak wat bisness .



 ni cara2 nak buat karemal(gulanye)
masukkn 2 sudu besar mentega, cairkn dengan api kecik bila dah cair baru masukkn gula dalam 5 sudu, kalau nak manis tambah lah lagi..tp setakat 5 sudu dah ok jagn manis2 sangat tau kang kena kencing manis..semut pon suka.huhuhu.kacau pelan2 dengann api slow sampai gula tu mencair yek.pastikn api d kecikkn kang hagus lak gula tu jdi pahit nanti.time ni penat le sikit nak mengaco dgn sudit ke senduk ke ape2 je lah


pastu masukkn pewarna, kalau tak nak guna pewarna tak yah le masukkn .pastu masukkn pop corn, pegang kuali tgn kiri, tngan kanan mengaco supaya gula tu sebati.pastu tutup le api

pastu masukkn pop corn, pegang kuali tgn kiri, tngan kanan mengaco supaya gula tu sebati.pastu tutup le api

 jeng2..ni lah hasilnye pop corn saye..sedia d nikmati smbil tgok tv ..sennag dn mudah je.harap kawan2 bepuas hati..selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI