Selasa, 29 Mac 2011

kek coklat moist kukus resepi Munira Baharum

sebenarnya dah banyak kali saye postkn resepi kek coklat moist resepi munira baharumm..tp kali ni saye nk share jugak lah ..biar le bekali2 pada kawn2 yang malas nak klik resepi kek cklat most yg saye buat terdahulu..kali ni saye sharekn lagi..kke ni antara kegemran anak2..tp nak lgi sedap biarkn kek ni semalamn sejuk di peti ais..enak d makn sejuk2 tau..pastu boleh le nak hias dgn toping cklat ganache ataupon icing krim..minggu ni saye buat kek cklat moist lagi sbb kek ni paling sennag hanya guna kukus dna belender je..tak payah nak susah payah guna oven dan mixer..telurnye pon saye pukul dgn garfu.bhaan2 lan saye kacau d dapor dan sejuk sikit saye belnder supaya adunan tu sebati.malas lah makcik ni nk kaco2 dgn tapis.hhehehehe.ok jom kita lihat lagi resepinye

bhn2 A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair... 
1 cwn susu pekat
1 cwn myak msk..
*semua bhn d'atas gaul sebati n msk atas api perlahan.
*rehat kejap bila bhn dh sebati.

bhn2 B:
tepung gandum 3/4 cwn ( saya letak 1 cwan)
soda bicarbonat 1 sudu kcil(sudu kfc)
baking powder 1 sudu kcil (sudu kfc)
*semua bhn nih ayak k..

bhn C: telur 4 bj (blender / kacau dgn garfu)

Cra2 bt:
satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A....secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...bila dh sebati....taruk jer dlm loyang yg dsapu myk....n kukus dlm 30 -45 minit (b'gantung saiz loyang)...klu nk test cucuk ngan lidi klu x melekat kira msk le...

tart nenas

tetibe je teringin nak makan biskut atrt..ni gara2 adik say c azila lah dok tayang2 dn mesej2 di FB yg dia mengidam nk makan tart nenas, dgn lagak dn aksinye menunjukkn betapa sedapnye tart nenas yg dia beli ..ape lagi..semua tu buat saye dn anak2 terliur..heheheheeh..alamak..tp raya lambat lagi.rasa x best le nk buat time bukn hari raya..tp klu dah tekak ni nak makan..saye buat jugak..ni resepi tat nenas hasil gabungan dari resepi asmah yunus kawn baik saye dan adunan tart ni resepi biras saya.memang sedap..tiap2 tahun saye ikut resepi ni..ok jom kita sama2 tgok resepi cmne nk buat jem nenas..


untuk jem (resepi asmah)
2 biji nenas masak sederhana besar, kalau kecik guna 3 biji yek
3 cawan gula pasir
1 sudu teh esen vanila ( ade yg letak kulit kayu manis)
1 sudu pewarna kuning
caranya:
nenas d buang kulit dan parut yek..kalau mals parut boleh blender tap teksturnye x cntik le..halus
pastu buang air nenas gune tapis kelapa
Masukan nenas tadi kedalam kuali, masak sebentar sehingga airnya agak kering sedikit kemudian masukan semua bahan gula, esen vanila dan perrwarna kuning
pastu sentiasa lah kacau adunan tu dlm kuali dgn api kecik hingga jem berubah warna dan pekat
Apabila adunan jem dah nampak tak melekat di kuali dan bolih menjadi bulat dan tak melekat di tangan maka bolih di tutup apinya..
sejukkn ..bila dh sejuk masukkn dlm peti ais sekejap dn boleh le 
bulat2kn..

resepi lengkap..
tart nenas gabungan resepi kawan baik saya puan asmah dan biras kak noraini..

untuk jem (resepi asmah)
2 biji nenas masak sederhana besar, kalau kecik guna 3 biji yek
3 cawan gula pasir
1 sudu teh esen vanila ( ade yg letak kulit kayu manis)
1 sudu pewarna kuning
caranya:
nenas d buang kulit dan parut yek..kalau mals parut boleh blender tap teksturnye x cntik le..halus
pastu buang air nenas gune tapis kelapa
Masukan nenas tadi kedalam kuali, masak sebentar sehingga airnya agak kering sedikit kemudian masukan semua bahan gula, esen vanila dan perrwarna kuning
pastu sentiasa lah kacau adunan tu dlm kuali dgn api kecik hingga jem berubah warna dan pekat
Apabila adunan jem dah nampak tak melekat di kuali dan bolih menjadi bulat dan tak melekat di tangan maka bolih di tutup apinya..
sejukkn ..bila dh sejuk masukkn dlm peti ais sekejap dn boleh le bulat2kn..

bahan kulit tart (resepi biras kak noraini)

250 gram butter cup..tak kisahlah jenama ape pon..
1 biji telur
3 sudu besar susu tepong
4 cwan tepong gandum yg d ayak (klu wat tart gulung guna 2 cwan je yek)
4 sudu besar gula halus

carannya: mixer butter dgn gula dan telur higga sebati\kemuadina masukkn tepong gandum dan uli hinga jadi doh
pastu boleh le di terap dgn acuan.bakar hingga masak begantung pada suhu oven masing2

Rabu, 23 Mac 2011

donut ball

semua orang tau kan buat donut..lagi2 donut ball..hnye bulat2kn dgn tapak tangan dn trus goreng..kemain gebussnye donut ball tu naik bila di rendamkn dgn api yang sederhana panas..hehehehe...resepinye sebenarnye ringkas sangt tp saye ni tak sah kalu tak derhaka sikit..bukan derhaka kat RAJA tau.ok jom layan resepi donut ball ciptaan saye.

2 cwan tepung gandum
1/2 paket mauripan*
1/2 gelas air suam*
1 sudu besar gula pasir* (semua bahan betanda * ni di camporkn dn di perap sekejap 3 minit biarkn dia bebuih)
1 sudu besar shortening
1 sudu besar minyak makn
1 sudu teh baking powder
1 biji telur ayam
1/2 sudu daough softener( x nk letak pon tak pe yek)
1/2 sudu teh bread improver( x nak letak pon tak pe)

caranya: semua bahn2 tu di gaul dan uli hinga lembut.pastu perapkan hingga naik 2 x ganda.dah naik tu bulat2kn ..nk buat stail donut kecik ni gune acuan donut yg kecik.pastu goreng dengan api sederhana kecik..(saye tak perap lagi..trus goreng lepas naik 2 x ganda)
dah siap..tabur la dgn gula halus ke gula sederhana halus pon ok..saye mals nka blender gula..letakk je gule biasa.heehhehee

home made aiskrim


dh lama gak tak buat aiskrim..makn selalu bahaya sbb manis.kali ni saye buat 2 rasa letak milo dn esen vanila.emmm....yummi,yumii..resepinye mudah je..anak saye form 1 pon dh pndai buat sendiri..anak teruna tau.jom kita sama2 buat ..resepi ni saye belajar di kongsi resepi dari puan yusnizah ahmad Banchalan tap saye ubah suai skit ikut keperluan barag2 dapur saye.resepi asal letak telur sebijik..saya tak letak sbb tak makn telur mentah.

homemade aiskrim
1 tin susu cair (nak gune susu anak pon boleh gak)
1/2 tin susu pekat manis
2 sudu besar ovallate
2 sudu besar serbuk koko (nk buh perasa ape2 pon boleh ikut suka)
caranya: 
belender kesemua ni banyak kali.mcm nk belnder cili kering tu.pastu masukkn dlm bekas dn impan dlm peti sejuk beku.dh keras leh le mkn..
(ada kawn2 KR yg belender lg stelah separuh beku untk hasil yg lebih gebus..pastu simpan lagi smpai dia keras)

puding roti coklat bakar

 buat puding roti ni mudah dn cepat..sebenarnye tak paln pon nak buat puding roti semalam , tapi tengok ade roti 7 keping lagi, maka sayang lak nak buang dekat2 nk expired, so saya pon tefikir ape kata buat puding roti..resepi asal mengunakan santan  , resepi kawan saya ruziah..tp santan lak tak de dh lama saye tak makn makanan besantan.pastu saye selongkar lah almari stok brg2 dapur, buka2 almari..cdang nak carik susu cair, tgok2 susu cair lak dah abes.hanya ade susu pekat  dan susu tepong anak kecik saya c Eah.ape algi saye gunalah susu tepong  c eah bancuh 1 gelas besar dgn air suam.c Eah ni minum susu tepong duth lady perasa coklat..wahh1,.baek punya..saya terus paln buat puding roti coklat.ok jom kita sama2 tengok ape bahan-bahannya..mudah dn simple je.trima ksih ruziah kerana sudi ajarkn saye puding roti istimewa yg saye dh derhaka sikit je.

puding roti coklat bakar
7@8 keping roti 4 segi di potong 4 ye.nak siat2 pon boleh
3 sudu susu tepong di bancuh dgn 1 gelas air suam( saya gune susu coklat)
2 sudu srbuk coklat (nak letak milo pon ok)
4 biji telur
sedikit kismis klu suka
1/2 cwan kecik gula halus
2 sudu tepong kastad/tepong gandum (untk memekatkn adunan)

caranya:
belender bancuhan sus, serbuk koko. gula, tepong kastad dan telur.pastu masukkn dlm bekas..dan letakkn roti dlm adunan tukemudian letakkn kismis biar kismis tu betompok2...gaul seketika dan masukkn dlm loyang yg dah di sapu mentega supaya tak melekat.last sekali taburkn kismis dlm adunan yg dh d letakkn dlm loyang.bakar selama 1 jam (ikut oven masing2)

Homemade pizza simple je

emm..petang2 ni ade pemintaan dri anak2 untuk buatkn pizza..kebetulan baru je beli tpong roti dn sosej, maka dgn semangat bekobar2 saya singsing lengan baju menguli doh pizza ni..dpt lah jugak 2 tutup periuk besar..(buat letak kt tutup periuk je huhuhu)..sebulan 2 atau 3 kali mesti pzza jadi menu kudapan smbil2 tgok tv.mule2 dulu ingatkn susah sangat..berkat hasil tunjuk ajar kawn2 Fb macam rose hanim, azie mazidah dn gubra gubri(janna) terima kasih kawn2 saya yg langsung tak kedekut ilmu.. akhirnye dh setahun pizza tu menjadi makanan kegemarn kami sekeluarga.pada kawn2 nak mencuba..try lah..gunekn tpong gandum pon boleh
ni saye tepekkn resepi nye yek..

homemade pizza1 http://resepipilihan-lizaharun.blogspot.com/

1 paket mauripan..
2 sdu gula..2 sudu susu tepung dalam air suam (segelas suam)
* bancuh bersama.tutup sekejap dlm 2. 3 minit biarkn dia bebuih..klu boleh air suma tu jgn penuh sngt sbb nanti bebuih kang melimpah lak)

1/2 cwan air suam nak d bncuh sekali dgn adunan tpong, biar tlebih sikit air nani boleh tmbah tpong,klu tpong roti dh abes tmbah ckit tpong gndum pon ok)

500gm tepung roti ( saya ayakkn duble baking powder...kebetulan kt umah ade bread improver dan sough softener, saya cmporkn sekali.1 sudu teh .kalu tak de tak payah letak..gune baking powder pon dh ok.)

3 sudu susu tepung.(saye x bubuh sbb anak saye minum susu coklat)
2 sudu majerin/butter atau minyak mkan 4 sudu besar


cara
masukkan air bancuhan mauripan dalam tepung yg di ayak dgn bking powder, dogh sofner dn bread imrover dan masukkn minyk mkn atau mentega pastu masukkan air suam semasa menguli
uli sampai lembut.klu tlebih air msukkn sikit tpong yea.

teknik>selepas adunan sebati hentak kuat2 doh tu 3x
pastu biarkan stgh jam...uli lgi blik...pastu hentak 2x...biar stgh jam n bleh dah tepek2 kat loyang...

sos:
1 tin kecil pati tomato( saye x letak sbb x mkn tomato
6 sudu @ secukup rasa sos cili
1@2 ulas bawang putih di blend bersama...(lebih pun x pa..)
didihkan, masukkan garam gula aji asam keping secukup rasa

untuk hiasan terpulang nak letak apa....

ayam racik ke, nenas ke sosage ke,nk ringkas..maskk je sosej dgn daging buh pak aji dn garam. pastu tabur ngn mozarela chease
nk sedap tabur banyak2 baru tarik hehehe
pastu lau nk sedap g kat tepi tu pun blh bubuh chease mcm kat piza
( seeloknye wat separuh je adunan ni yek sbb adunan ni bnyk boleh wat 4 ttp periuk.) saye guna ttp periuk dn sapu mentega / minyak kt sekeliling ttp periuk .bakar selama 30 minit. 
klu x nk wat sos boleh d sapu sekeliling pizza tu dgn sos cili pastu bru masukkn dagng, ayam, udnag dn ape2..mask kuali dn buh grm, serbuk perasa.pastu tabur keju yg d potong kecik2 /gunting dn buh sos klu nk pedas

Jumaat, 18 Mac 2011

Tsunami, nuklear meletup,rediasi,salji,amaran untuk umat manusia

Umpama dilanggar garuda. Itu perumpamaan tepat bagi menggambarkan kemusnahan teruk yang melanda wilayah timur laut Miyagi iaitu satu daripada empat wilayah terjejas akibat gempa bumi dan tsunami yang genap seminggu hari ini.
Daerah Natori dalam wilayah itu adalah paling teruk terjejas dan ada beberapa kampung kini hanya tinggal nama dalam peta Jepun selepas semua itu lenyap sekelip mata sebaik berlaku bencana.

Di daerah ini saja, 2,000 mayat sudah ditemui manakala lebih 10,000 daripada 930,000 orang dilaporkan hilang.
Usaha mencari dan menyelamat juga agak perlahan kerana keadaan cuaca sejuk hingga mencecah suhu -4 darjah di bawah tahap beku.

Setakat ini, puluhan ribu rumah penduduk dalam lingkungan 10 kilometer dari pantai ranap dibadai tsunami dianggarkan setinggi 10 meter.

Mengikut statistik terkini dikeluarkan pihak berkuasa Jepun, 10,000 mayat sudah ditemui di empat wilayah berkenaan manakala jumlah mereka yang hilang masih belum dapat dipastikan tetapi dianggarkan berjumlah lebih 20,000 orang.(sumber dari utusan online) kreadit pada utusan malaysia
 Allah mahu manusia berfikir, sejauhmana kehebatan teknologi manusia berbanding kudrat-Nya. Berfikir tentang asal usul kejadian manusia dan siapa penciptanya.  Apa yg amat dikesali ramai yg melihat situasi ini hanya sebagai bencana alam semulajadi...ada juga yg bersorak tanpa simpati...ada juga yg tidak mghiraukan langsung spt tiada apa2 yg terjadi...jika kekuasaan Allah tidak dilihat dgn mata hati...ada tanda2 bahawa hati kita lebih gelap dr asap yg sgt hitam....Tiga perkara...pertama.. balasan orang yg tidak mengesakan Allah..kedua.. menguji hamba2 yg mengaku beriman kpd Allah. Ke tiga..peringatan utk orang2 yg masih Allah berikan peluang utk bertaubat. Sedarlah! kta insan yg terpilih dan masih ddiberi peluang.

Pembangunan & perancangan memajukan negara 100 tahun..... "1" malam/hari boleh ditarik balik hanya kerana Allah mengkehendaki.."kun fayakun"maka terjadi lah IA.hingga hilang hasil kepintaran ciptaan manusia sekelip mata.

 Sesungguhnya kekuasaan Allah jauh melebihi kepintaran manusia. Peringatan buat diri ini. Pelabuhan dunia kian hampir
Ini video semasa loji Nuklear Fukushima meletup akibat gempa bumi
Oleh itu pihak Jepun  harus hidup dalam risiko dan bahaya dari kesan  tenaga nuklear tu. Gempa bumi dan tsunami yang baru baru ni telah menyebabkan satu loji nuklear telah meletup dan kini Jepun terancam bila satu lagi loji dijangka akan meletup jugak.(video dari blog Nuriz kredit kepada empunya video)

 
‎1:Earthquake
2:Tsunami
3:Radiasi
4:Salji

Masyallah.. maha bijaksana Allah mahu menurunkan musibah d mana2 Negara yang di kehendaki.kesan2 sampiangan radiasi yang bepunca dari kepintaran manusia sendiri menciptanya. (sumber dari google)
Akan berlaku simptom ketidakstabilan pergerakan akibat serangan di otak. Banyak lagi sebenarnya bahaya kesan radioaktif contohnya kanser, boleh membawa maut, sel darah putih menurun, pencemaran alam sekitar, hidupan laut pun akan mati jika tercemar di laut, dan kemandulan dan kecacatan. Kesan jangka panjang ialah yang paling ditakuti seperti penyakit kanser tiroid . kisah2 ini telah wujud sejak zaman nabi2..cuma teknik dan kaedah yg berbeda.pengalaman kemusnahan perang dunia pertama,jepun mampu bangun dlam masa yang singkat..bencana alam sekali lagi memusnahkan sebahagian bumi jepun & jepun masih bertahan,teknologi cangih tidak mampu melawan kuasa Allah kerna ianya pinjaman..Semoga semangan dulu masih bersama rakyat jepun,ketabahan mereka bersama dengan hidayah Allah yang MAHA BESAR .amin semoga kita semua rakyat Malaysia dan seluruh umat ISLAM di DUNIa cepat sedar dan menginsafi diri betapa Dunia di akhir zaman, terlalu tua .walaupon secanggih mana pon teknologi ciptaan manusia, tidak akan dapt menandingi ciptaan ALLAH SWT.



Rabu, 16 Mac 2011

sindikit peras ugut :upah untuk tutup mulut

zaman sekarang ni macam2 cara manusia nak carik duit..ade dengan cara menipu, mencuri, pecah amanah,peras ugut, meculik dan sebagainya..yang paling sadis dan kejam tu meragut lah yang paling femes..ni yang terbaru (sumber dari metro online )
cara mudah mendapt duit dengan menjalinkan hubungan dengan orang2 kaya, profisional, dengan cara mengugut untuk menyebarkn rakaman video seks mangsa..(tu le..sape suh gataii carik penyakit le tu padan muke..hehehe)..ok saya sharekan berita tu.


KUALA LUMPUR: Memilih golongan kaya dan profesional sebagai mangsa, sindiket ‘kamera pengintip’ yang didalangi warga asing dipercayai mampu memperoleh jutaan ringgit dalam tempoh singkat selepas memerangkap mangsa mereka dengan ugutan mahu menyebarkan rakaman video seks yang dirakam tanpa pengetahuan mangsa.
Sindiket berkenaan dipercayai hanya menggunakan kamera berharga kira-kira RM50, bergiat aktif di ibu negara dengan memperdaya golongan kaya termasuk ahli perniagaan, arkitek, jurutera dan peguam hingga mereka termakan pujukan untuk menjalin hubungan walaupun sudah berkeluarga.

Seorang mangsa dikenali sebagai Vincent, 65, dari Damansara, berkata, suspek wanita warga asing berjumpa dengannya pada awal Disember lalu sebelum memberitahu dia ditipu teman lelaki.
Vincent berkata, wanita berkenaan mendakwa teman lelakinya menghabiskan wang simpanannya sebanyak RM100,000 hingga menyebabkan dia dalam kesusahan.

“Saya bersimpati dengan wanita ini bersetuju membantunya dan menjalinkan hubungan serta menjadi pasangan seks.

“Saya tidak mengesyaki apa-apa kerana wanita itu baik dan melakukan hubungan seks dua kali seminggu dengan bayaran antara RM200 dan RM400 di atas perkhidmatan yang diberikan bagi setiap sesi,” katanya di sini, semalam.


tu lah..tak de penyakit carik penyakit..tak pasai2 dah kena.agak2 camna le kalau family dia tau yek?? eemmmm....susah nak cakap sebab kekadang DUIT boleh menutup kemarahan " ├Ârang2 yang tersayang" ( tak boleh komen lebih2 kang makcik kena saman .huhuhu)
jom kita bace lagi..

Menurutnya, dia terkejut apabila pada awal Mac lalu, wanita itu mengadu sudah mengandung tiga bulan dan meminta RM300,000 sebagai upah untuk menutup mulut.

Dia tidak mempercayai kata-kata wanita itu kerana setiap kali melakukan hubungan dia akan menggunakan alatan mencegah kehamilan termasuk kondom.
Saya menafikan dakwaannya dan tidak bersetuju dengan permintaan itu sebelum dia mengugut mahu menyebarkan video rakaman hubungan kami di Internet selain memberitahu ahli keluarga,” katanya yang tidak mengetahui wanita sindiket itu merakam setiap aksi mereka menggunakan kamera pengintip yang dipasang di dinding bilik.

Sementara itu, Ketua Biro Aduan Awam MCA, Datuk Micheal Chong berkata, sindiket itu bergiat aktif sejak tahun lalu apabila pihaknya menerima lima aduan kes seumpamanya.

“Mereka memerangkap mangsa yang kaya untuk mendapatkan duit dengan merakam aksi seks menggunakan kamera mini tanpa diketahui mangsa.

“Kami minta orang ramai berhati-hati dengan sindiket ini kerana mereka akan terus mencari mangsa yang mempunyai banyak wang dan mangsa yang takut dengan ugutan berkenaan akan menyerahkan wang diminta sindiket berkenaan,” katanya.


Selasa, 15 Mac 2011

Herba untuk resdung nak hadiahkn untk c gadis , agak2 bekesan ke?


sebenarnya dah lama saya mencari2 ubat2 herba atau tradisional rawatan resdung, tadi bila terbaca kat wall kakjee fauziah abdul samad , tnampak kak jee postkn pic ni.maaf yek kak jee saye copy pic herba ni.baik lah saya namakan anak gadis saya tu c gadis ..awal2 lg c gadis dah pesan jgn bgtau nama manja dia kat blog .hehehehe..dah tau, malu le tu.sejak  usianye menjangkau 12 tahun sedikit demi sedkit dah menampakkn simptom2 terkena resdung, mula2 wajahnye d tumbuhi jerawat halus, mata merah, hidung akan berair di sebelah pagi, dan kerap kali bersin. mula2 tu saya tefikir jugak mugkin sbb perubahan hormon c gadis mengalami perubahan yg drastik..tp lama kelaman makin teruk, bukn masalah jerawat j..malah setiap hari dia kaan selesema di sebelah pagi.. macam2 petua tentang resdung c gadis telah cuba tapi hasilnya tetap sama..baru2 ni saya terbaca d blog  pakar howtow mengenai petua2 tentang resdung
antara gejala resdung


* Hidung tersumbat
* Lendir daripada hidung dan tekak
* Muka berasa sakit dan berat terutamanya pada bahagian antara mata
* Sakit tekak berpanjangan dan berulang-ulang
* Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan akibat gejala di atas
* Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya.

tapi macm biasa lah kita orang melaysia ni kaya dengan makanan..c gadis lah tak suka bepantang, semua dia bedal tak kiralah mkanan laut, ayam, udang dan telur serta belacan ..emmm..sambal belacan lah kegemaran c gadis.lepas ni nak try lah cari ubat herba yang kakjee share kat wall..harap2 ada lah kat sabah herba ni.terima kasih kak jee dan kawan 2yang bagi tips2 resdung ni.

Anak Buah ku Arissa Dania

Arissa dania masa ni family abag ipar ku betandang ke rumah, dorang datang pon time ni dekat2 nak mahgrib, so kak ani biras saya pon minak tumpang mandi kn c comel ni..eeii..geram sungguh, sempat gak saya suruh c anak dara saya tu snapkn pic arissa yang comel dan manja.manja snagt le sebb tak nak dengan ornag, nak dengan mama dan babahnya je.tak da peluang saya nak dukung2 dan timang dia, bila je sentuh , c arissa menjerit,takut sangat lah tu tengok makciknye dah macam kingking.hehehehe

time pakaikan baju c arissa ni tak boleh duduk diam, mulutnye bising membebel, agaknye bebelkan ci kakak tu yang begadoh berebutkan basikal Eah.

ok..saya nak stop cerita dan kerenah c ariisa..c EAh ni pon dah jeles tengok mamanya aploadkn pic Arissa..jagan jeles sayang, mama ah pon upload kn pic Eah..terus dia TERsenyum manja malu2 lah tu.

Buah hati saya..E'ah..membentuk anak2 yang pintar


saja2 je nak interframe buah hati saya sorang ni. si kecik ni baru je usianya menjengah 4 tahun.keletahnya benar2 menghiburkan hati sya tatkala melihat raut wajahnya yang mulus dan bersih, segala penat lelah hilang begitu saja. dalam usia 4 tahun macam2 gaya dan karekter yang dia boleh buat, Semua anak dilahirkan pintar tetapi yang memberi impak ialah cara kita merangsang mereka. Ibu bapa mesti mempunyai misi jelas iaitu menanam tekad membentuk masa depan anak.
di sini saya bukan nak memuji kepintaran anak syaa hanya nak bekongsi sedikit info2  dan tips untuk mendapatkan anak pintar melalui website2 dan buku2 yang saya baca.


“Doa adalah senjata umat Islam dan sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan bacaan surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Bapa juga perlu mengambil tanggungjawab membaca surah berkenaan dan dihembuskan ke perut isteri.





Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran. Apabila hati terang dan lapang, anak mudah menerima pelajaran. Ibu juga digalakkan membaca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur,” katanya.
Katanya, satu perkara perlu diingati oleh semua ibu bapa iaitu semua anak dilahirkan pintar cuma cara merangsang yang membezakan impaknya. Ini wujud dalam bentuk pakej iaitu mesti membetulkan hati, otak, makanan, persekitaran dan didikan

  .INFO: Tip untuk ibu bapa
  • Sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan baca surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah.
  • Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran.
  • Selepas bersalin, baca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur.
  • Waktu ketika anak antara sedar dan tidak. Rebut peluang bisikkan kata-kata nasihat, pujian dan pesanan. Ambil masa seminit, dua untuk membacakan doa sambil mengusap kepala mereka selain memberikan nasihat.
  • Doakan kejayaan anak, rakan anak mereka, anak rakan dan jiran

  • FAKTA: Rahsia pemakanan ilmuwan Islam
    1. Madu – Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.
    2. Kismis – Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.
    3. Susu segar – Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri – biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.
    4. Telur – Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli – ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.
    5. Halia – Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.
    6. Buah Delima – Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

  • bukan susah pon nak membentuk anak2 yang pintar, selain doa dan usaha kita displinkan diri, kerap membaca alQuran nur karim, Buat EAH, mama doakan dan selalu tak putus2 beharap semoga EAH menjadi anak yang solehah, beriman , betangungjawab pada ibu bapa, keluarga dan negara.Amin InsyaAllah doa mam dan abah tak pernah putus mengharapkan anak2 mama menjadi insan beguna.

Tsunami melanda jepun amaran untuk umat islam


LONDON - Tsunami yang melanda pantai timur Jepun berlaku dua hari selepas beberapa saintis memberi amaran mengenai pergerakan bulan yang boleh menyebabkan bencana alam di Bumi, lapor sebuah akhbar semalam. Pergerakan bulan itu yang digelar adi bulan, diramalkan berlaku pada 19 Mac ini apabila bulan berada paling rapat dengan Bumi sejak tahun 1992.Ketika itu, jarak bulan dan Bumi sekitar 354,507 kilometer berbanding 384,403 kilometer pada hari-hari biasa. Pada kedudukan tersebut, daya graviti bulan adalah sangat kuat dan dikhuatiri boleh mencetuskan bencana alam seperti gempa bumi, tsunami dan letusan gunung berapi. Ahli astronomi Amerika Syarikat (AS) Richard Nolle percaya pergerakan bulan itu mencetuskan bencana di Bumi. "Fenomena itu memiliki kaitan sejarah dengan ribut kencang, air pasang besar dan gempa bumi," katanya dalam satu wawancara dengan stesen ABC minggu ini.Fenomena itu pernah berlaku pada 1955, 1974, 1992 dan 2005. Bencana tsunami yang menyebabkan 200,000 orang di Indonesia terbunuh itu melanda dua minggu sebelum fenomena bulan berada dekat dengan Bumi pada Januari 2005. - Agensi


1. Tarikh yg berlaku adalah pada 11/3/2011 bersamaan 6 RabiulAkhir 1432 Hijah or 6/4/1432.
2. so dengan tahun 1432 di pecahkan 14 || 32.
3. Jawapanya Juzuk ke 14 Quran.
4. Dan bulan 4.


Rahsia angka tahun ini : Juzuk 14 Ayat Quran ke 4.


Rujuk di Quran.


1. Juzuk 14 bermula pada surah Al-Hijr, dan ayat ke 4 dari surah AL Hijir menyatakan


"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang tetap baginya".


2. Rahsia seterusnya yang menunjukan Malapetaka ini akan berlaku di Jepun ialah dengan kedudukan Jepun dan Wilayah Seedai pada kedudukan geografi bg ( Jepun : Latitiude 36, Longtitude 138)


so dlm 1432, 14 dh di ketahui Juzuk Al Quran. maka yang di pecahkan 14 || 32 so di pecahkan lagi 3|2 ,so now secret no adalah 3.


di ambil pula lokasi latititude dan longitude.


3+6+1+3+8 = 21
so next 2+1 = 3
proved *. yg di maksudkan dengan no 3 adalah negara jepun.


Dan di dalam jepun jugak terdapat banyak wilayah.. maka wilayah yang akan di turunkan malapetaka itu ? Wilayah Seedai pada kedudukan geografi Latitiude 38'15 dan Longtitude 140'53


makan 3+8+1+5+1+4+0+5+3 = 30
so next 3+0 = 3.
*proved wilayah yang tuhan maksudkan dgn angka 3 adalah Wilayah Seedai di Jepun.


3. Rahsia seterusnya dengan tarikh 6


msa yang di laporkan oleh Jabatan Metrologi Rusia.. gempa bumi berlaku pada masa 1446 waktu Jepun..


so 1+4+4+6 =15
so next 1+5 = 6
*proved 6 membawa maksud masa yang akan berlaku.


4. Dah yang seterusnya 1432 apabila di pecahkan 14||32, kini di ambil pula angka 14 dan di pecahkan 1||4 , maka angka satu boleh di kelaskan sebagai permulaan hari. maksudnya di dalam Islam Jumaat adalah hari pertama dalam minggu itu. so angka satu memberi maksud malapetaka itu akan berlaku pada hari Jumaat.


5. Lihat.. betapa benarnya ayat al quran. segala yang di nyatakan tetap berlaku. walaupun suduh berabad kitab Quran di turunkan.


6. Walaupun zaman berubah sejauh mana sekalipun.. Al-Quran tetap bagi sepanjang zaman.
7. Di percayai banyak lagi rahsia yang masih tidak dapat di ketahui di dalam tarikh ini. namun sekadar ini pun telah membuatkan kita lihat dengan mata kita sendiri betapa mulia Al-Quran. dan segala yang di ungkapkan di dalamnya
8. WauAllahhu Allam.


Di persilakan untuk share. bg mengingati kite kembali tentang segala perkara yang terkandung di dalam Al-Quran adalah benar buat selamanya. mahupun di dunia atau pun akhirat.
benar (Senyum)
namun semua ini ambil tidak peduli....
jawapan kepada atas ada selepas kejadian,...
sedangkan AL-Quran sejak nabi lagi-
mengapa tidak berfikir-

lihat pula 2012 planet mau hentam bumi... cuba fikirkan bagaimana pula dalam saintis mengatakan..
Al-Quran bagaimana....
KIAMAT RAHSIA ALLAH -
MALAPETAKA RAHSIA MANUSIA :- contoh - jikalau dah tahu tanah paya usahlah bina bangunan Tinggi- kelak nanti makan diri -bergitu lah....( malapetaka ).
sumber dari halaqah online

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI