Rabu, 23 Mac 2011

Homemade pizza simple je

emm..petang2 ni ade pemintaan dri anak2 untuk buatkn pizza..kebetulan baru je beli tpong roti dn sosej, maka dgn semangat bekobar2 saya singsing lengan baju menguli doh pizza ni..dpt lah jugak 2 tutup periuk besar..(buat letak kt tutup periuk je huhuhu)..sebulan 2 atau 3 kali mesti pzza jadi menu kudapan smbil2 tgok tv.mule2 dulu ingatkn susah sangat..berkat hasil tunjuk ajar kawn2 Fb macam rose hanim, azie mazidah dn gubra gubri(janna) terima kasih kawn2 saya yg langsung tak kedekut ilmu.. akhirnye dh setahun pizza tu menjadi makanan kegemarn kami sekeluarga.pada kawn2 nak mencuba..try lah..gunekn tpong gandum pon boleh
ni saye tepekkn resepi nye yek..

homemade pizza1 http://resepipilihan-lizaharun.blogspot.com/

1 paket mauripan..
2 sdu gula..2 sudu susu tepung dalam air suam (segelas suam)
* bancuh bersama.tutup sekejap dlm 2. 3 minit biarkn dia bebuih..klu boleh air suma tu jgn penuh sngt sbb nanti bebuih kang melimpah lak)

1/2 cwan air suam nak d bncuh sekali dgn adunan tpong, biar tlebih sikit air nani boleh tmbah tpong,klu tpong roti dh abes tmbah ckit tpong gndum pon ok)

500gm tepung roti ( saya ayakkn duble baking powder...kebetulan kt umah ade bread improver dan sough softener, saya cmporkn sekali.1 sudu teh .kalu tak de tak payah letak..gune baking powder pon dh ok.)

3 sudu susu tepung.(saye x bubuh sbb anak saye minum susu coklat)
2 sudu majerin/butter atau minyak mkan 4 sudu besar


cara
masukkan air bancuhan mauripan dalam tepung yg di ayak dgn bking powder, dogh sofner dn bread imrover dan masukkn minyk mkn atau mentega pastu masukkan air suam semasa menguli
uli sampai lembut.klu tlebih air msukkn sikit tpong yea.

teknik>selepas adunan sebati hentak kuat2 doh tu 3x
pastu biarkan stgh jam...uli lgi blik...pastu hentak 2x...biar stgh jam n bleh dah tepek2 kat loyang...

sos:
1 tin kecil pati tomato( saye x letak sbb x mkn tomato
6 sudu @ secukup rasa sos cili
1@2 ulas bawang putih di blend bersama...(lebih pun x pa..)
didihkan, masukkan garam gula aji asam keping secukup rasa

untuk hiasan terpulang nak letak apa....

ayam racik ke, nenas ke sosage ke,nk ringkas..maskk je sosej dgn daging buh pak aji dn garam. pastu tabur ngn mozarela chease
nk sedap tabur banyak2 baru tarik hehehe
pastu lau nk sedap g kat tepi tu pun blh bubuh chease mcm kat piza
( seeloknye wat separuh je adunan ni yek sbb adunan ni bnyk boleh wat 4 ttp periuk.) saye guna ttp periuk dn sapu mentega / minyak kt sekeliling ttp periuk .bakar selama 30 minit. 
klu x nk wat sos boleh d sapu sekeliling pizza tu dgn sos cili pastu bru masukkn dagng, ayam, udnag dn ape2..mask kuali dn buh grm, serbuk perasa.pastu tabur keju yg d potong kecik2 /gunting dn buh sos klu nk pedas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI