Sabtu, 12 Mac 2011

cucur udang

Dulu2 masa mula2 baru belajr buat cucur udang saya hnye bncuh kn dgn yis . buh garam dn pak aji je..tp hasilnye kurang memuaskn..beminyak dan tak lembut. godeh punye godeh, blek punya belk kat majalah..akhirnye tjumpe resepi cucur udang istimewa..tp tetap gak guna yis.last2 try lah letak baking powder akhirnye menjadi gak.pastu ade bca resepi kt blog kot remunya resepi tu letakkn soda birkhabinat..saya pon try lah..eemm..hasilnye amat memuaskn hati.maa ni lah lahirlah cucur udang hasil dri mengodeh2 resepi dn saya pelbgaikn..dah tak lgi ancuh guna yis..setakat letakkn tlur sebiji, soda bikahbinat , baking powder dn bahn2 asas yg lain mkn menjadik lah CUCUR UDANG saya kali ni.esok lusa saya nak try lah buat cucur BUBUK..(bahasa org sabah) cucur udang jerangau.
ok ni saya sertakn resepi cucur udang sedap.sapa2 yg sudi silakn yek amik rsepi ni.nk copy paste pon boleh tp bg lah kredit kt blog saya.hehehehe

cucur udang
Bahan-bahan: 
3 cwan Tepung gandum 
Udang besar secukupnya, bersihkan 
Sebiji bawang besar dimayang nipis 
Segenggam taugeh....
Daun bawang dan daun saderi secukupnya, dipotong kecil2 
1 biji telur 
1 cawan Air panas bukan yg mendidih yek kang lain lak jadi ..
Air biasa secukupnya 
Garam secukup rasa 
pak aji klu suka
Sedikit serbuk kunyit (kalau tak nk letak pon takpe sbb dh masak nanti memang kalernye lain) cume nk bg bau kunyit2 sikit.
1 camca teh baking powder 
1 camca teh soda birkhabinat
Minyak untuk menggoreng 

Cara-cara: 

1. Panaskan minyak untuk menggoreng dan sementara menunggu panas, rendamkan bahagian senduk yg bulat. Tujuannya adalah untuk memudahkan cucur udang lekang dari senduk. 
2. Masukkan tepung dalam satu bekas. 
3. Masukkan semua bahan-bahan lain kecuali air panas dan air sejuk. Gaul-gaul lebih kurang. 
4. Tuang air panas sedikit demi sedikit sehingga tepung bersalut air. 
5. Tuang air biasa sehingga adunan secukupnya elok untuk dijadikan cucur udang.
biarkn dlm stegah jam nk goreng trus pon boleh 
6. Keluarkan senduk yg terendam dalam minyak tadi dan isi dengan adunan dan letakkan seekor udang di tengah2nya. 
7. Masukkan ke dalam minyak dan tunggu sebentar sehingga cucur lekang dari senduk. Goreng sehingga garing. 
8. Ulang hingga habis. 

bahan kuahnya:
1 senduk lada kering d kisar
1 cwan air
1 cwan air yg d cmpur asam jawa dllm segengam
tpong kanji 2 sudu d bancuh dgn sikit air nk memekatkn kuah
gula 7 sudu besar
garam dn serbuk perasa
setitik dua cuka klu suka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI