SET KERONSANG HARGA BORONG RM 70 TIDAK TERMASUK KOS POS

SET KERONSANG HARGA BORONG RM 70 TIDAK TERMASUK KOS POS
keronsang liza mutiara sabah

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI

Rabu, 23 Februari 2011

mixer saye dh bejasa selama 16 thun tau.

lempeng serikaya.



mesti ramai yg dah tau kn buat lempeng..cume saye tmbahkn srikaya je..

serikaya



3 biji telur ayam
300 ml pati santan
240 gm gula pasir
2 helai daun pandan -simpul cantik cantik

caranya:
1.Satukan gula,telur dan santan dalam blender,blend sampai gula sebati.
2: kena guna blender yek spaya telur tu tak begentel..

3.Satukan semua bahan-bahan diatas kedalam kuali dan masak dengan api yang perlahan.Jangan lupa masukkan daun pandan untuk menaikkan lagi bau kaya...dan kacau perlahan-lahan sampai kaya tu pekat...kacau kena kerap..masa ni enat sikit lh tngn nk mengacau spaya tak begentel.bila dh pekat angkat sedia untk d sapu dgn roti..senang je..slamat mencuba

kuih cara serikaya

kuih cara manis inti serikaya untk minum petang...

bahannya:
untk inti kaya

inti serikaya
3 biji telur ayam
1 cawan pati santan
1/2 cawan gula pasir
2 helai daun pandan -simpul cantik cantik

caranya:
1.Satukan gula,telur dan santan dalam blender,blend sampai gula sebati.
2: kena guna blender yek spaya telur tu tak begentel..

3.Satukan semua bahan-bahan diatas kedalam kuali dan masak dengan api yang perlahan.Jangan lupa masukkan daun pandan untuk menaikkan lagi bau kaya...dan kacau perlahan-lahan sampai kaya tu pekat...kacau kena kerap..masa ni enat sikit lh tngn nk mengacau spaya tak begentel.bila dh pekat angkat

untk adunan kuih cara manis
bahannya:
1 cawan tpong gandum
1 1/2 cwan santan
1/2 sudu pewarna hijau
1/2 cwan air perahan daun pandan

sedikit minyak untk d sapu

belnderkn bahn untk buat kuih cara pastu msukkn dlm acuan kuih cara y dh d sapu minyak, kecikkn api masa bakar kuih tu spaya x hangit
biarkn sejuk dn d angkt..sapukn inti kaya dan telangkupkn dgn kuih cara d ats
selamat mencoba

kek lapis kukus hawflakes


kek lapis kukus hawflakes resepi puteri manja..time kasih pda puteri manja bnyk tunjuk ajar saya.ni resepi saye copt paste je dri puteri manja....first time buat..sedap.len kali nk letak asam hawflakes bnyk2 bg rasa masam2 manis.


220G TEPUNG GANDUM
225G GULA CASTER
5 BIJI TELOR
150ML SUSU CAIR
100ML MINYAK 
1 SUDU TEH BAKING POWDER
1 SUDU BESAR OVALETTE
1 SUDU TEH ESEN VANILA
1/2 SUDU TEH GARAM HALUS
HAWFLAKES SECUKUPNYA [KALAU XDER, BOLEH GANTI DGN PRUNE]
PEWARNA IKUT SUKA

CARA-CARANYA:
1. PUKUL TELOR BERSAMA ESEN VANILA, GARAM, OVALETTE DAN GULA SEHINGGA KEMBANG;

2.MASUKKAN SUSU CAIR DAN TEPUNG YANG TELAH DI AYAK BERSAMA BAKING POWDER KE DALAM BANCUHAN TELOR TADI, PUKUL HINGGA BANCUHAN SEBATI DAN GEBU;

3.AKHIR SEKALI MASUKKAN MINYAK DAN KACAU BANCUHAN DENGAN SPATULA HINGGA SEBATI;

4.BAHAGIKAN BANCUHAN KEPADA BEBERAPA BAHAGIAN UNTUK DI WARNAKAN MENGIKUT WARNA KESUKAAN ANDA[KALO BOLEH BIAR SAMA BYK];

5. SAPUKAN SEDIKIT MINYAK PADA LOYANG YG TELAH DI ALAS DGN KERTAS MINYAK;

6. TUANGKAN BANCUHAN BAGI WARNA YANG PERTAMA, RATAKAN DAN SUSUN HAWFLAKES @ PRUNE DI ATAS PERMUKAANNYA, KEMUDIAN KUKUS LEBIH KURANG 5-6 MINIT;KALAU LAPISAN TU TEBAL KENA LERR KUKUS LAMA SIKIT OK.

7. KEMUDIAN TUANG BANCUHAN BAGI WARNA YANG BERIKUTNYA DAN SUSUN HAWFLAKES @ PRUNE, SEHINGGALAH SETERUSNYA...

8. UNTUK LAPISAN YANG TERAKHIR, KUKUS KEK SELAMA 20-25 MINIT BAGI KEK MASAK KESELURUHANNYA


kuih bijan

50-60gm bijan
Minyak utk mengoreng
Bahan-bahan doh:
200-200gm tepung pulut
2 sudu makan tepung gandum
1 sudu teh air kapur
1 sudu besar gula
1 cwan air..ikut lah klu lembik tmbhkn air
Sedikit garam
Bahan-bahan inti kelapa:
60g gula melaka/gula merah
20g gula pasir
50ml air
1/2 biji kelapa parut

Cara-cara

1. Jerang gula melaka/merah, gula pasir dan air hingga larut
2. Tapiskan ke dalam kuali kemudian masukkan kelapa parutt, kacau atas api sederhana hingga inti agak kering
3. Dalam mangkuk besar, gaul tepung pulut, tepung gandum dan garam
4. Masukkan air kapur dan sedikit demi sedikit air uli menjadi doh
5. Ambik sedikit doh, bentukkan bebola dan leperkan sedikit
6.Bubuh inti ditengahnya dan tangkupkan semula
7.Golek bebola dengan bijan supaya elok melekat
8. Masukkan minyak yg banyak dalam kuali dan gorengkanlah kuih bom hingga kekuningan
9. Dan siap untuk dimakan
10. Petua utk kuih bom tak meletup dan tak merekah:

1. Minyak mesti banyak biar kuih bom terendam. 2. Minyak jgn terlalu panas. 3. Jgn menggoreng terlalu lama. 4. Terus menggoreng selepas siap dibuat jgn dibiarkan pada suhu bilik.letakkn sikit gula kat adunan doh tu

kek lapisan bumi resepi sofinar my resepi



kek lapisan bumi 

5 biji telur ayam
1/2 tin susu pekat manis ( susu tin kecil) kalau tin besar lebih kurang 1/4 tin kot
150g serikaya
1/2 gelas gula halus atau gula icing
1 1/4 gelas tpg gandum
220g mentega
1/2 sudu teh esen ros
2 sudu makan nescafee(saya guna 2 sudu besar serbuk koko)
1 sudu teh baking powder
pewarna hijau atau kuning
Cara-cara

mentega dan gula dipukul hingga kembang. kemudian masukkan telur satu persatu dan putar lagi hingga kembang dan sebati
kemudian masukkan tepung, esen ros, baking powder, susu dan serikaya. kacau atau putar hingga sebati
bahagi 2 adunan tadi satu bubuh pewarna hijau atau kuning, manakala satu lagi dengan serbuk nescafe
panaskan pengukus, griskan loyang dengan majerin atau mentega
kemudian sendukkan bahgian nescafe sebayak 2 senduk dan kukus 5 minit, ulangi dgn lapisan bewarna selama 5 minit juga. buat hingga habis... lapisan terakhir kukus 20 minit.
SELAMAT MENCUBA.....................

Khamis, 10 Februari 2011

miehon goreng singapore

ikan bili + lada API..D TUMBUK2 JE DLM LESUNG

ikan bili + lada API..D TUMBUK2 JE DLM LESUNG

gambar acuan piping icing kek



acuan piping icing kek...rm 5.00 je..boleh mcm2 kita nk mendeco

gambar whiping krim dan shortening

whiping cream non diary dan shortening selalu saya guna klau nk buat krim icing..selain tu boleh guna krimwell, butter dan cheese cream dgn whiping cream..
whiping creaam ni hnya d mixer smpai kembang je jgn mixer lama2 nanti cair..sayang dh tak boleh guna..info2 ni pon kawan2 KONGSi Resepi yg tunjuk ajarkn..

roti pintal sosej, coslow, roti keju untk hidagn mkn mlm

pau gebu



pau gebus kcng hitam
2 cwan tpong gndum*
1 sudu teh bread improver*
1 sudu teh sofl improver*
1 sudu teh baking powder*
( semua bahn ni di cmporkn)
1/2 peket yis
1/2 cwan air suam yek jgn pans tau
1 sudu besar gula
( semua ni d bncuh besama dn ttp, dlm 5 minit biarkn ia bebuih)
1 sudu besar penuh shrtening ( minyak mkn pon boleh tp guna 4 sudu besar)
masukkn tpong gndum yg dh d cmporkn dgn bhan betanda * ..kemuadian masukkn air bancuhan yis dan shortening, uli pelan2..klu kurnag air tmbhkn sesudu..uli hinga sebati dn perapkn sejam dua smpai naik 2xganda doh tu
pastu bru lah d msukkn inti dan perap lg selama sejam hingga naik..pastu kukus ..panskn kukus dulu yek

untk inti tu boleh d beli d kedai inti kacng hitam

ayam goreng berempah



ayam goreng berempah sherry dzul

4 labu bawang merah 6 batang serai2 tongkol lengkuas 3 sudu rempah kari ikan 3 sudu kunyit babas 5 sudu cili kering (blend) 5 helai daun kari 5 tangkai cili kering dipotong 3 sedikit serbuk perasa
\\ cara memasak 1 ekor ayam dipotong 16, perap semua bahan-bahan blend bersama rempah, cili kering...perap lebih satu jam..
panaskan minyak deep fried dan goreng ayam tadi....api biar sederhana..bila srdak agak kekuningan tapis dan asingkan agar tidak hitam dan hangus...bila ayam dah masak masukkan daun kari dan cili kering potong dan tabur atas ayam bersama serdak tadi.. tentunya menyelerakan...lebih banyak serai dan lengkuas lebih banyak serdakny

sambal udang kering resepi mertua..



sambal udang kering
1/2 cwn udng kering 
segenggam lada kering d rendam dgn air pnas
7 ulas bawang merah
gula dn gram

caranya..udang kering d rendamkn dn d tumbuk besama dgn lada kering ( d potpong kecik2 dn bunag biji0 serta bawng merah
pastu masakkn dlm kuali dgn ap kecik smpai pecah minyak..msukkn asam jawa sikit je, gila dn garam..masak smpai pecah minyak
ni resepi mertua ..tak boleh d blender, harus di tumbuk dgn lesung batu yek'
hehehehehe..klu d belnder dh x sedap le sbb bcmpor dgn air.
sambal udng ni tahan smpai sebulan.

kek coklat moist kukus versi zuraini alias

kek befday girls yg ke 16..kek coklat moits kukus versi zuriani alias..
guna ttp periuk je alas kek..hehehehe..

bahan2
bahan A
1 cawan serbuk koko
...1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak
1 cawan gula castor
1/2 cawan susu pekat manis

bahan B
11/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bicarbonate
1 sudu teh baking powder

bahan C
3 biji telur

care2

masukkan bahan A dalam periuk dan panaskan hingge gula larut..sejukkan

putar bahan C hingge kembang..masukkan bahan A..dan gaul rate

tepung gandum digaul bersame soda bikarbonate dan baking powder..pastu diayak.masukkan kedalam bahan A dan C..MASUK SEDIKIT DEMI SEDIKIT..

masukkan kedalam loyang yng disapu minyak dan dilapik kertas foil aluminium.
kukus selame 1 jam..@ hingge masak

*** gune loyang 7 @ 8 inci

P/S..bahan2 tu semua saye blender je supaya tak beketul.kalu rajin boleh guna tapis


 ini lah buah hti saya c gegirl...pmalu  sangat

tapai pulut


tapai pulut 3 hri peram baru dapat makan..rasanye sunguh enak manis2 masam..peggh!!...marvelesss

bahanya:
1 kilo pulut d rendam sejam dua pastu d masak ..tp air jgn bnyk yek.
1 biji ragi (jenis elok dn manis) ragi saye beli sebesar tutup botol minyk makan.
2 sudu gula pasir ( buat syarat je tabur kt ats pulut tu nanti)
tak letak pon tak pe sbb ragi tu dh manis
daun pisang / daun getah
saye gune daun pisang dn cuci bersih2 astu keringkn dn layur skejap ats api
lidi untuk semat

dah masak pulut tu..sejukkn dn letakkn pulut ats dulang.ratakn dgn sudu
gelek2kn ragi tu dgn lesung (ragi dlm plastik) spaya hncur..
ayakkn ragi gune tapis teh ats pulut hingga rata.pastu taburkn gula 2 sudu
pastu kacau dn gaul rata kesemua ..
letakkn pulut dlm daun pisang yg dh d layurkn dn sematkn dgn lidi .
masukkn kesmua tapai tu dlm periuk besar dn ttup..pastu balut dgn kain.
ikat kemas2 dn simpan lah kt tmpat tesorok ( kang anak2 kita bukak lak klu simpan kt meja.)
dh 3 hri bru lah boleh d makn.msukkn dlm peti ais..
selamat mencube
P/S : kalau tapai tak menjadik dn masam..maknanye ragi tu tak bagus.sbb saye pon penah tesalah beli ragi.

pizza sempoi

hari ni penyakit "R"datang,.macam2 menu ada..antaranye pizza sempoi
Bahannya:

1 paket mauripan..
2 sdu gula..2 sudu tepung dalam air suam
* bancuh bersama

500gm tepung gandum ( saya ayakkn dgn duble action baking powder.klu nk buh baking powder pon boleh.x bubuh pon x pe gak)
3 sudu susu tepung.(saye x bubuh sbb anak saye minum susu coklat)
2 sudu majerin/butter.
1 biji telur ayam
garam

cara
masukkan air bancuhan mauripan dalam tepung dan uli
masukkan air suam semasa menguli
uli sampai lembut

teknik>selepas adunan sebati hentak kuat2 doh tu 3x
pastu biarkan stgh jam...uli lgi blik...pastu hentak 2x...biar stgh jam n bleh dah tepek2 kat loyang...

sos:
1 tin kecil pati tomato( saye x letak sbb x mkn tomato
6 sudu @ secukup rasa sos cili ( saye guna sos cili je)


untuk hiasan terpulang nak letak apa....
ayam racik ke, nenas ke sosage ke,ikut lh ape yg nak letak..pastu masak sekejap bahn2 daging tu kt kuali buble garam dn pak aji sikit. pastu tabur ngn mozarela chease
nk sedap tabur banyak2 baru tarik hehehe
pastu lau nk sedap g kat tepi tu pun blh bubuh chease mcm kat piza
( seelok wat separuh je adunan ni yek sbb adunan ni bnyk boleh wat 4 ttp periuk.) saye guna ttp periuk dn sapu mentega / minyak kt sekeliling ttp periuk .bakar selama 30 minit. 
klu x nk wat sos boleh d sapu sekeliling pizza tu dgn sos cili pastu bru masukkn dagng, ayam, udnag dn ape2..mask kuali dn buh grm, serbuk perasa.pastu tabur keju yg d potong kecik2 /gunting dn buh sos klu nk pedas.

sambal bebola ikan sos

sambal Bebolal ikan bersos cili untk hidangn malam ..
bahannya:
isi ikan ( suka hati yek nk ikn ape2 jgn ikan tmban dh le..)
sedikit tpong ubi/kanji dn tpong gandum
asalkn boleh d gentel2 dh le dgn isi ikn tu
sedikit minyak ( masa nk gentel2 isi ikn tu sapu minyak kt tgn spaya x melekat
sdikit garam. lada sulah dn pak aji 
satukn kesemua bahnni kecuali minyak dn gentel2 le ..buat bebola kecik2 sebesar ibu jari ke anak jari ke
goreng kn bebola tu dn angkat

untk bancuhan ke dua
sedikit tpong gndum, sdikit tpong beras dn telur sebiji
sedikit air..wat lah mcm nk wat tpong ncuhan goreng pisang
celopkn bebola ikn tu dn goreng..pastu angkat dn wat le sambalnye
bahan sambal:
1 sudu besar tpong kanji d bncuh dgn 1/2 gelas air
2 ulas bawang merah d hris
1 ulas bawnag putih d ketuk
lada kering yg dh d kisar 1 sudu besar
sos sili 3 sudu besar
gram , gula dn ajinamoto klu suke
daun bawang d potong kecik2
lada besar untk hiasan
tomato d potong dadu
caranya:
tumiskn bawang dgn minyak smpai wanggi pasu mauskkn lada kering yg d kisar..pastu bru masukn gram, gula, dn pakaji.
kacau sebati..masukkn sos cili.pastu bru masukkn air bancuhan tpong kanji tadi
tunggu mendidih dn masukkn bebola ikan dn tomato , daun bawang dn lada besar..kacau sebati.
ttp api sedia untk d makn
rasanye mmc kopok lekor pon ade..klu nk mkn begitu tnpa nasik pon sedap.

pulut panggang

Pulut Bakar @ Pulut Panggang ( resepi saye amik dri blog..maaf yek x ingt sape empunye resepi ni..tp sedap sngt gune udang hidup)

Bahan-bahan:
100 gm udang basah
4 biji cili kering
2 batang serai
10 ulas bawang merah
½ sudu jintan manis
1 sudu besar minyak masak
Gula, Garam
900 gm pulut
1 biji kelapa
Garam
Daun pisang
Lidi
Cara:
1) Udang potong kecil-kecil.
2) Cili kering dimesin bersama jintan manis.
3) Serai dan bawang merah dihiris halus.
4) Panaskan minyak dan masukkan cili kering dan jintan manis tadi ... kacau.
5) Masukkan kelapa parut dan serai, garam, gula, udang dan bawang merah.
6) Kacau hingga masak, kering dan ketepikan.
7) Rendam beras pulut semalaman.
8) Bersihkan, tos dan kukus sampai masak.
9) Gaul pulut dengan santan yang dah dicampur sedikit garam.
10) Layur daun pisang dan potong ikut saiz yang dikehendaki.
11) Ambil 2 sudu besar pulut dan letakkan atas daun pisang. Tekan pulut sampai agak leper.
12) Pastu masukkan inti di bahagian tengah dan gulung pulut tu.
13) Matikan dengan lidi di hujung dan pangkal pulut bakar tu.
14) Akhirnya bakar la pulut di atas api yang sederhana besar sampai garing.

Rabu, 2 Februari 2011

mkn tegahri umai. kri ikng kering telor rebus dan kerabu mangga

brownies coklat mousse resepi puteri manja

first time wat brownies coklat mousse resepi puteri manja..x sempat nk deco2 lagi..dh ank2 bedal..rasanye memang sedap dn mantapp..

Brownies
bahan2nya:
90gm butter(saya guna 45gm butter)
130gm gula halus(65gm)
2 biji telur(1 biji)
100gm tpg gandum(50gm)
1 sudu kecil baking powder(1/2 sudu kecil)
2 sudu bsr serbuk koko(1 sudu bsr)

Chocolate Mousse
bahan2nya:
140gm coklat masakan(70gm)
1 sudu besar gelatin(1 sudu kecil)
100ml air(50ml)
2 biji putih telur(1 biji)
200gm whipping cream(100gm)
40gm gula halus(20gm)

cara2nya:
1.Penyediaan Brownies...pukul butter dgn gula hingga kembang/putih.
2.Kemudian masukkan telur..pukul lg dlm 3-4 minit.
3.Ayak tepung,baking powder dan serbuk koko kedlm no.2 td..kacau rata.
4.Masukkan adunan kedlm loyang..kemudian bakar dgn suhu 190c selama 12-15minit.
5.Bila dah masak,keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.

6.Penyediaan Mousse...masukkan gelatin kedlm bks yg mengandungi 100ml air.Biarkan dlm 5minit.Jgn masukkan gelatin dlu baru air..ini akan menyebabkan gelatin berketul2 dan x larut sepenuhnya.
7.Cairkan coklat masakan dgn kaedah double bowl.
8.Bila coklat dah cair,pdmkan api dan masukkan gelatin tadi kedlm coklat cair...kacau sehingga gelatin dan coklat sebati...biarkan sejuk.
9.Pukul putih telur sehingga kembang atau bertanduk(jika diterbalikkan bowl,telur x jatuh).Sambil pukul telur masukkan gula sedikit demi sedikit.
10.Dalam mangkuk lain pukul whipping cream sehingga jd bentuk krim.
11.Masukkan no.10 dan no.7 kedlm no.9.Kacau perlahan-lahan sehingga sebati.Tuangkan adunan ini kedlm loyang brownies.Simpan dlm peti sejuk sehingga mousse keras dan boleh dipotong dan dihidangkan.

bingka pandan bakar

kuih Bingka pandan bakar ..wat pagi tadi..skrg hnye tinggal ni je.huhuhu..cepatnye habis wlupon stakat manis2 buah

bahannya:
2 cwan tpong gndum
1 cwan air perahn daun pandan+ pewarna hijau sikit
1 cwan santan pekat
3 sudu besar tpong kanji/ubi
1 cwan gula pasir ( saye wat 1/2 cwan je)
mentega untk d sapu kt loyang
telur 2 biji
sedikit bijan untk d taburkn

caranya:
cmporkn kesemuanye kecuali mentega dn bijan yek..
pastu kacau sebati..klu masih begentel blender je.
sebelom tu panaskn oven 15 minit
sapu loyang dgn mentega/minyak..dn tuang adunan
taburkn bijan sekeliling kuih dn bakar..senang dn mudah je.bkr sejam @ 45 minit..ikot oven