Isnin, 2 Mei 2011

step by step cake barbie doll

s
sempena 1 hb 5 ni memang dh niat nak buat kek dn pulut kuning..1 mei adalah hari istimewa saya sekelurga..lepas tu anak2 syorkn buat kek barbie dol..saya pon study2 lah kek ni dn cmne cara2 nk mendeco.lepas tu tnmpk puan mastura yasak buat kek barbie doll dn uatkn album step by step..maka dgn segeranya saya trus msj2 dn tnye beliau serba serbi tentang kek ni dn teknik2nya..akhirnya dgn tunjuk ajar mastura Yasak..saya berjaya jugak buat kek ni wlupon tak secantik mcm sifu mastura..hehehehehe..ni lah kek yg saya dan anak2 siapkn selama 2 hari.almaklum lah bru nk belajr mendeco , kek ni tak berapa kemas dn comel mcm kek kwan2 Fb yg lain tp takpe lah saya letakkn jugak kt blog ni untuk tatapan kawan2 blogger d alam maya.jom kita tgok...

ke yg di ats tu saya buat kek span dn baru nak bakarr.guna oven pusakan je masa mula2 dpt anak ptama.tenggek kt dpor gas.

aduhai..tungang alngang lak uplod gmbr..ok yg dh siap tu saya gunakn hnye 3 biji kek je..yg kaler purple tu saja2 je lebihn adunan kek buh kaler purple dn perisa blubery..yg kek besar sikit tu perasa pandan dn yg 2 biji tu persa vanila je.

inilah 3 biji dan saiz yg berlainan.maaf yek saya tak tau berapa saiznya.semua ni kecik2 je loyang

icing krimwell 500 gm
shrtening 250 gm, gula halus 2 cwan d ayak
2 sudu besar air..mixer hingga sebati dn gebusss yg kt gmbr ni separuh je..lgi 1 dah siap buh kaler..
saya guna whiping krim non diary (fresh cream ) untk sapu kat setiap lapisan kek sbb nk hbiskn stok krim ni.rasa lgi sedap dri buttercream dn x muak tp adunannya agak cair..kena masukkn dlm peti ais 2, 3 jam dulu..almaklum le saye mak budk bru belajr..hehehehehe

sapuakn icing ats setiap lapisan kek supaya kk melekt ntara 1 sama lain
anak patong barbie yg patah kaki..hnye tinggal bdan je..hrga 3.50 je
set nozzle , piping plastik dan pengetat nozzle

apukan icing sekeliling kek ni
pastu buh le anak patong yg comel ni


30% bru siapp

dah pon siaaapppppppppppppp..tp kurang kemas..sifat gelojoh masih ade lgi..

first time deco tp x kemas . inspirasi dn tunjuk ajr dri mastura yasak .resepi kek span pndan dari kedai bakery

250 gm tpong sponge mix
5 biji putih telur
1 sdu teh esen pandan
1 sudu teh pewarna hijau epal
70 ml air sejuk
80 gm minyak masak

caranya:

mixer tpong sponge,putih telur, esen pandan, pewrna hijau dn air smpai gebus angaran 6 minit
lepas tu bru masukkn minyk masak dn kaup balikkn dn bakr selama 40 minit ikut oven masing2..
ok..selamat mencuba yek..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI