Isnin, 2 Mei 2011

kuih bijan atau ondeh2 goreng

kuih bijan yg tengah d goreng..kena guna api pelahan yek.
kuih bom bijan yg tak meletup..hasil tunjuk ajr dari biras noorshahizan Mohd said..akhirnye kuih bom ku tak meletup ..petuanye..gunakan api yg sangt kecikk..tp nk masak amik masa 40 minit dlm kuali..ayoyo..manyak lama wooo

kuih bom bijan hasil tunjuk aj rNoor Shahizan Mohamad Said..tq noor banyak2 sbb tunjuk ajr mengelakkn kuih bom meletup hnye mengunakan api yg kecik je.
bahannya:
1/2 kampit tepong pulut
5 sudu besar penuh tpong gndum
air kapur 1 sudu besar ( kapor d bancuh dgn air yek jdikn 1 sudu besar)
1 sudu besar gula halus(ala.. nk letak gula pasir biasa pon boleh)
minyak yg bnyk untuk mengoreng
bijan 
inti kelapa/inti kcng hitam. inti kacang tanah dan inti kaya pon boleh.saya buat inti kaya pndan sbb kelapa tak de

caranya:
cmporkn kesemua tepong dn air kapor serta gula..pastu masukkn air biasa dlm 1.2 cwan..uli..klau keras masukkn lg..kalu lebek..tmbahkn tpong pulut ke tpong gndum ke..boleh agak2 .pastu leperkn dn msukkn inti.kemudian gelekk2kn dlm bijan yg dh ade dlm pinggan.sedia untk mengoreng

masukkn minyak dlm kuali (guna kuali besar klu nk goreng bnyk)
masukkn kuih bom dlm kuali.lepas tu bru buka api tp kecik je api tu.biarkn je x payah nk balik -balikkn kuih tu sbb api tu kecik.pastu kuih bom tu kembang pusingkn kuih bom tu spaya masaknye sekata.kuatkn api dgn api sederhana besar dlm 1 minit je..pastu kecikkn semula api tu dn tunggu lah hingga masak..saye goreng kuih ni dlm 40 minit..lama sungguh...
ok selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI