Rabu, 29 Disember 2010

roti naik resepi dri shasha Rahmat dn noor shahizan mohd said fb


roti naik resepi shasa rahmat dan noorshahizan mohd said
bahan A

yis 11 grm

air suam 1/2 cwn

gula 1 sudu besar

tepung 1 sudu besar

***satukan bahan A dan biarkan yis naik 

bahan B

2 sudu besar marjerin planta / mentega dicairkan

bahan C

1/2 cwn gula dilarutkan dgn 1/2 cwn air panas (gula bole dikurangkan) utk dijadikan sirap gula (KLU RASA MCM KURANG CECAIR BOLE TMBH 1/4 CUP LG AIR)

bahan D

3 cwn tpg gandum + 1 cwn tepung gandum 

cara2nya

1 - mula2 buat dulu air sirap coz kita nk gunakan air tu, dgn suhunya suam.

2 - masukkan 3 cwn tepung ke mangkuk adunan, buatkan lubang ditgh tepung

3 - add bahan A,bahan B & C dan uli tepung.

4- Baki tepung yg 1 cwn tadi bole digunakan sedikit demi sedikit semasa mengguli roti..buat hingga adunan x melekat di tngn.

5 - Biarkan adunan naik

6 - Bila adunan dh naik uli ikut suka dan susun di loyang...(TAK PERLU TUMBUK..HNY CUIL DAN BULATKAN JADIK DOH KECIK2)...susun setiap doh rapat2 antara 1 sama lain..bila naik kali ke2 dia akan naik tinggi

7 - Susun di dlm loyang dan biarkan roti naik sekali lagi. (lebih kurang 30 to 40 mins)

8 - Bakar suhu 180'c selama 30 mins atau lebih..

9 - Keluarkan dr oven dan bole sapu marjerin diatas roti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI