Khamis, 16 Disember 2010

Apam nasi ENO resepi dri azie mazidah

resepi 1..
Bahan-bahan
1 mangkuk nasi
1/4 biji ragi hancurkan
2 mangkuk tepung beras
1 mangkuk gula
2 mangkuk air
2 sudu teh eno
Cara-cara
1. Tumbuk ragi hingga hancur, dan ayakkan ke atas nasi sejuk dengan rata. peram tapai nasi ni 2 malam atau 48 jam. Biar tapai kelihatan berair boleh digunakan.
2. Campurkan gula dengan tapai dan kacau hingga gula hancur, masukkan sedikit air.
3. Masukkan tepung beras dan lebihan air tadi kacau hingga sebati
4. Peram bahan ini selama 5-6 jam
5. Panaskan pengukus, masukkan eno dan kacau hingga sebati lagi, bila pengukus dah mendidih boleh la di kukus selama 15 minit.





resepi ni saya belom penah buat lagi.memang nak mencuba resepi2 dari cikgu Azie Mazidah.kebanyakan resepi dari  Azie banyak yg saya ikuti dan cuba..alhamdulilah menjadi gak.nanti ada kelapanagna baru lah saye mencuba resepi apam nasi Azie..dua2 versi sedap dn mudah..emm..tak tau mana nak try dulu resepi petama ke kedua.apa2 pon kena buat tapai nasi dulu lah.semalam p kenduri cukur jambul rumah abg ipar ada mkn apam nasi, simple je  hnya msukkn dlm loyang tp rasanya sungguh sedap.maaf ye gambar tak dapat di serta kan sekali sbb saya belom pon try lagi buat apam nasi ni.insyaAllah ada kelapangn baru nk try..harp2 lah menjadi.





resepi 2
* 1/2 cwn tapai nasi (1/2 keping ragi gaul dgn 1 cwn nasi, simpan 2 malam)
* 1 cwn air
* 1 cwn gula
* 1/2 paket tepung beras
* 1 cwn air
* 1 paket kecil eno

# tapai nasi diblender bersama 1 cwn air dan 1 cwn gula
# dalam bekas lain, adun tepung beras bers...ama 1 cwn air
# masukkan adunan tapai ke dalam adunan tepung, gaul rata
# perap +- 8 jam
# masukkan eno dan ratakan kedalam adunan yg dah perap
# ambil sesenduk untuk diwarnakan
# masukkan ke dalam acuan apam yg dah disapu minyak, letak 3/4 adunan asal & sedikit adunan warna di atasnya
# kukus +- 20 minit

@ sma jer.. cuma sukatan ikut yg mana nak..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI