Khamis, 23 Disember 2010

kek kopi resepi dari sue Aleen kwn FB dn KR

yess....akhirnye dpt jugak resepi kek kopi.ni saye dpt dri kawn KR (FB) sue Aleen..trima kasih bnyk2 pada sue kerana sudi share resepi ni. memang saye nk sangt try buat kek kopi.insyaallah ada masa nanti akan ku cuba juga  baking membaking kek kopi ni.resepi ni simpan dulu untk jd tatapan kwan2 yg melawat.gmbrnye tak dapat lah saye share sbb belom lg try..insyallah dah try dn menjdi nanti bru saye share d blog ni.harap2 lah menjdi..nmpk mcm mudah.ape2 pon kena cuba dulu.ni resepi nya klu kwn2 nk cube salin lah yek..siapkn kertas dn pen.hehehe       http://www.facebook.com/suealeen







Bahan-bahan A:

80 ml air
4 biji kuning telur
½ cawan minyak
70 g gula kastor
1 sudu teh esen vanila

Bahan-bahan B (campur & ayak):

120 g tepung gandum/tepung kek
2 sudu teh serbuk kopi (untuk rasa lebih kopinya letak 3-4 sudu teh pun tak pe)
1 ½ sudu teh serbuk penaik
½ sudu teh garam

Bahan-bahan C (meringue):

4 biji putih telur
70 g gula kastor
1 sudu teh cream of tartar (pilihan) (saya tak letak)

Cara membuatnya:

1. Pukul bahan C hingga menjadi meringue. Seeloknya pukul telurnya terlebih dahulu hingga berbuih, kemudian diikuti dengan gula. Pukul dengan kelajuan tinggi sehingga tanduk terbentuk dan bila diterbalikkan adunan tidak jatuh.

2. Campurkan air, kuning telur & minyak. Pukul hingga berbuih.

3. Kemudian masukkan gula dan esen vanilla. Pukul lagi hingga sebati.

4. Masukkan bahan B sedikit demi sedikit sehingga habis. Pukul dengan kelajuan rendah untuk beberapa minit.

5. Kemudian campurkan bahan C ke dalam adunan A + B tadi. Dengan menggunakan spatula/senduk kayu sahaja, kaup kedua-dua adunan ini hingga sebati (warna meringue bertukar dari putih ke kecoklatan).

6. Tuang ke dalam loyang yang telah dilengserkan dengan mentega dan sedikit tepung. Bakar dalam oven dengan suhu 160°Celsius selama sejam menggunakan kaedah steam bake. 

meletakkan air panas ke dalam loyang dan baru letakkn loyang yg berisi adunan kek tadi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI