Rabu, 2 Februari 2011

brownies coklat mousse resepi puteri manja

first time wat brownies coklat mousse resepi puteri manja..x sempat nk deco2 lagi..dh ank2 bedal..rasanye memang sedap dn mantapp..

Brownies
bahan2nya:
90gm butter(saya guna 45gm butter)
130gm gula halus(65gm)
2 biji telur(1 biji)
100gm tpg gandum(50gm)
1 sudu kecil baking powder(1/2 sudu kecil)
2 sudu bsr serbuk koko(1 sudu bsr)

Chocolate Mousse
bahan2nya:
140gm coklat masakan(70gm)
1 sudu besar gelatin(1 sudu kecil)
100ml air(50ml)
2 biji putih telur(1 biji)
200gm whipping cream(100gm)
40gm gula halus(20gm)

cara2nya:
1.Penyediaan Brownies...pukul butter dgn gula hingga kembang/putih.
2.Kemudian masukkan telur..pukul lg dlm 3-4 minit.
3.Ayak tepung,baking powder dan serbuk koko kedlm no.2 td..kacau rata.
4.Masukkan adunan kedlm loyang..kemudian bakar dgn suhu 190c selama 12-15minit.
5.Bila dah masak,keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.

6.Penyediaan Mousse...masukkan gelatin kedlm bks yg mengandungi 100ml air.Biarkan dlm 5minit.Jgn masukkan gelatin dlu baru air..ini akan menyebabkan gelatin berketul2 dan x larut sepenuhnya.
7.Cairkan coklat masakan dgn kaedah double bowl.
8.Bila coklat dah cair,pdmkan api dan masukkan gelatin tadi kedlm coklat cair...kacau sehingga gelatin dan coklat sebati...biarkan sejuk.
9.Pukul putih telur sehingga kembang atau bertanduk(jika diterbalikkan bowl,telur x jatuh).Sambil pukul telur masukkan gula sedikit demi sedikit.
10.Dalam mangkuk lain pukul whipping cream sehingga jd bentuk krim.
11.Masukkan no.10 dan no.7 kedlm no.9.Kacau perlahan-lahan sehingga sebati.Tuangkan adunan ini kedlm loyang brownies.Simpan dlm peti sejuk sehingga mousse keras dan boleh dipotong dan dihidangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI