Sabtu, 22 Januari 2011

nasik ayam sos karemal

nasi ayam karemal dgn sos karemal..
bahanye:
paha/dada ayam ( d cuci bersih dn d masak sekejap dgn sup pas separuh masak bru d perappkn dgn bahn sos 2. 3 jam)


untk sosnye:
bawng merah 5 ulas*
2 inci halia*
2 inci lengkuas*
2 btng serai*
2 ulas bawng putih*
kicap manis 5 sudu*
kiub pati ayam magie*
1 cwan air*
garam dn pak aji*
6 sus besar gula d masak tnpa air.pastu dhkeperangn bru tmbhkn air stengah cwan*
kesmua bahna2 betanda * ni d kisar dgn blender

pastu lumurkn dgn ayam..perapkn 2, 3 jam
lebihn sos yg d lumur ayam tu masakkn dlm kuali pastu bru lah d +kn dgn 2 sudu tpong ubi/kanji yg dh d bncuhkn dgn air sikit..masak smpai mendiidh

bahn sup:
halia+serai+lngkuas+5 ulas bwng merah+ 3 ulas bawnag putih+rempah jintan manis 1 sudu+rempah lada sulah 1 sudu+ rempah lada hitam 1 sudu+ rempah ketumbar + sudu + buah pelaga+ kulit kayu manis+bunga lwang+cengkih+(semua ni d tumis hingga bau wanggi)
pastu masukkn air dn ayam.masukkn garam dn pak aji 
masukkn halia 2 inci yg d ketuk
serai yg d ketuk dlm 2 btng
lengkuas yg d ketuk dlm 1 inci je
bila ayam dh separuh masak bru keluarkn ayam dn lumurkn ayam dgn bahan sos

bahan sambal kicap:
1/2 cwan kicap manis+ lada api+ belacan yg d bakr sikit + 2 ulas bawng putih yg d bakr sikt spaya bau wanggi..semua tu d belendar je

ayam yg d perapkn dgn bahan sos tu boleh lah d goreng@ d bakar dlm oven.

untk nasi: 
masak nasik dgn air sup+pwarna kuning sikt+ masak lah cm biasa yek.nk sedap boleh lah tumis bahn2 rempah 5 spaya btmbah wanggi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap pertanyaan boleh whatssup atau sms saya 019-8013761 terima kasih

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

KALAU DAH BEKENAN, JOM ORDER

Jom Shopping di facebook..
Pilihan di tangan anda.
Pilih,order,beli dan guna.
CARA-CARA ORDER
1-PILIH BARANG
2-Whatsupp 019-8013761 @ mesej FB
@ SMS SAYA 019-8013761
3-DAH TRANSFER..SILA SERTAKAN BUKTI PEMBAYARAN melalui vWhatsupp atau pon sya chek terus di internet banking
4-SAYA TERIMA DUIT..BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER.
JIKA ANDA TRANSFER DARI BANK LAIN KE BANK LAIN CONTOH CIMB - MAYBANK.. SILA SERTAKAN RESIT/ BUKTI PEMBAYARAN.. SEBAB INI AKAN MENGAMBIL MASA 3 HARI BEKERJA BARU MASUK BANK SAYA..KEMUDIAN BARU SAYA AKAN PROCEED ORDER YEA
5-LEPAS TU BARU SAYA POS
6- LEPAS POS SAYA AKAN SMS NUM TRACKING POS LAJU
DAN UPDATE DI WALL FB
untuk cek status brang anda blh cek di sini k >>http://www.poslaju.com.my/track.aspx << .. just masukkan tracking num anda.. ^^TERIMA KASI